Love For Sale
Jazz and sex have always gone well together,
occasionally joining hands with large quantities of alcohol or
drugs to form love triangles that have led to some of the
wildest emotions known to man or woman.
Could there be any better illustration of this notion than
Cole Porter’s “Love for Sale” which he wrote for “The New
Yorkers” musical in 1930. It offers a prostitute’s view of her
life, and when it was released a New York daily newspaper
lambasted it as being “in bad taste”. Most radio stations
refused to broadcast it, deeming it to be too desperate and
true to life. This ban was to continue for over 20 years …
… right up until the day that Billie Holiday seized upon the
star-crossed song and recorded a raw and devastating
version that was just as bitter as it was sincere. Lady Day had
herself lived through the hell of prostitution and her
incandescent and implacable singing lets loose a flood of
emotion, misery and despair that crashes into and carries
away everything in its path.
Her rendition is so blatantly definitive that those who later
dared to attempt a cover of Love for Sale were very few and
far between. Only a handful of exceptional musicians were to
take such a risk, with instrumental versions of the song. Yet
while Sidney Bechet’s, Erroll Garner’s, Charlie Parker’s and
Art Tatum’s versions certainly had lives of their own, Lady
Day will forever be the Love for Sale.
Jean Christophe Servant Rimbaud
Translated from the French by C. Hinton
Love For Sale
Jazz et sexe ont toujours fait bon ménage. Souvent
ménage à trois, l’alcool ou la drogue s’invitant plus que de
raison pour compléter ce triangle amoureux auquel on doit
quelques unes des plus grandes émotions qui puissent se
vivre.
Peut-on imaginer meilleure illustration de ce postulat
que « Love for Sale » ? Ce thème, écrit par Cole Porter en
1930, figure dans une comédie musicale intitulée « The New
Yorkers ». La chanson décrit, de son point de vue, la vie
d’une prostituée. À sa sortie, Love For Sale est décrite
comme « de mauvais goût » par un quotidien new-yorkais.
La plupart des radios refusent de la programmer, la jugeant
trop réaliste et désespérée. Ce bannissement va durer plus
de 20 ans…
…Jusqu’au jour ou Billie Holiday se saisit du thème maudit et
l’enregistre dans une version brute et dévastatrice, aussi
amère que sincère. La Lady a vécut l’enfer de la prostitution
et son chant, incandescent, implacable, libère un flot
d’émotions, de misère, de désespoir qui emporte et renverse
tout.
Cette interprétation est si évidemment définitive que bien peu
se risqueront ensuite à reprendre Love for Sale. Seuls
quelques musiciens d’exception oseront se brûler à ce
thème, interprétant des versions instrumentales de Love for
Sale. Mais si Sidney Bechet, Erroll Garner, Charlie Parker ou
Art Tatum réussiront à doter leur version d’une existence
autonome, la Lady Day restera, pour l’éternité, la Love for
Sale.
Jean Christophe Servant Rimbaud
Comments will be approved before showing up.