September 30, 2019




In a world where extraordinary people abound, certain
musical and personal events have burned incandescent trails
that will never be extinguished.
Incarnate genius expressed in just a few notes, an attitude, a
moral and ethical integrity … the life journeys of certain
musicians mark the spirit and memory of their
contemporaries and, through the magic of technique, are
passed down over the ages in recordings the wondrous
principle of which remains forever active…
It is the 22 nd April 1959. Miles Davis is in the studio,
surrounded by an exceptional group of musicians: John
Coltrane, temporarily free of his heroin addiction, has
returned to the band. Bill Evans sits at the piano, Cannonball
Adderley is on the alto sax, Paul Chambers on the double
bass and Jimmy Cobb on the drums…
Above and beyond their combined talent and technical
mastery, there is something special in the air, free,
inspirational and throbbing with energy - true harmony…
For more than a month, Miles and his friends have been
creating a masterpiece. The culmination of a process
engaged by the trumpeter in 1958 with his Milestone album,
these sessions led to what is certainly the most remarkable
expression of modal Jazz: Kind of Blue.
60 years after its release, the record remains one of the best
recordings ever made. And as genius will never be ignored, it
also happens to be the biggest selling Jazz album the world
has ever known!

Jean Christophe Servant Rimbaud

Translated from the French by C. Hinton

 

Kind of Blue

Dans un univers où les figures hors du commun sont
pléthores, certaines épopées, musicales et personnelles,
laissent une traînée à jamais incandescente.
Expression du génie incarné en quelques notes, une attitude,
une rectitude morale et intellectuelle, les chemins de vie de
certains musiciens marquent au fer rouge l’esprit, la mémoire
de leurs contemporains et, par la magie de la technique, se
transmettent à travers les âges dans des enregistrements
dont le principe merveilleux est toujours actif...
22 avril 1959. Miles Davis est en studio, entouré d’une
phalange hors du commun. John Coltrane, délivré pour
quelques temps de son addiction à l’héroïne, a réintégré
l’orchestre. Bill Evans est au piano, Cannonball Adderley à
l’alto, Paul Chambers à la contrebasse, Jimmy Cobb tient les
baguettes…
Au-delà du talent, au-delà de la maîtrise technique, un esprit
flotte, particulier, libre, inspirant, pulsant une énergie, une
harmonie…
Depuis plus d’un mois, Miles et ses compagnons du devoir
bâtissent un chef d’oeuvre. Aboutissement de la démarche
initiée par le cornettiste en 1958 avec l’album Milestone, ces
sessions accouchent de ce qui est l’expression la plus
remarquable du Jazz modal : Kind of Blue.
60 ans après sa publication, le disque reste l’un des meilleurs
enregistrements jamais gravés. Et comme le génie n’a pas
toujours vocation à rester méconnu, c’est aussi l’album de
Jazz le plus vendu au monde !

Jean Christophe Servant Rimbaud


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