September 24, 2019

There is a House in New Orleans

Whorehouses: an integral part of NOLA’s history.

New Orleans is split in two. North of Canal Street is
white territory. To the south is “The District”, the Creole area,
where the heart of jazz throbs amidst the red lights... “Where
you’ll find the greatest prostitutes on Earth… standing on
their doorsteps, at night, in their ravishing negligees, softly
calling to the guys walking past their pads.” (Louis
Armstrong).
Providing moral and financial support to a countless number
of musicians, the Big Easy’s prostitutes were an
inexhaustible source of inspiration. There are countless
songs about “love for sale” – and how could we ever forget
that for several years one of the greatest Jazz singers of all
time worked as a prostitute in Storyville? The bitter and
desperate beauty of Billie Holiday’s singing was drawn from
the depths of this red light district. Cut to the core, fighting to
preserve her dignity, Lady Day was able to rise above her
misfortune. Her voice forever embodies this emotion and
suffering, yet always and above all carries with it the hope of
a better life…

Jean Christophe Servant Rimbaud

Translated from the French by C. Hinton

 

 

There is a House in New Orleans

Les Whorehouses, les maisons closes, sont
indissociables de NOLA.

La Nouvelle-Orléans est coupée en deux. Au nord de
Canal Street, le territoire des blancs. Au sud, le quartier des
créoles, appelé « Le District », où pulse le cœur du Jazz, au
milieu des maisons à lanterne rouge... « Rendez-vous des
plus grandes prostituées de la planète… sur le pas de leurs
portes, la nuit, dans de ravissants négligés, elles appelaient
doucement les gars qui passaient devant leurs piaules. »
(Louis Armstrong).
Soutien moral et financier d’un nombre incalculable de
musiciens, les prostituées de la Big Easy sont une source
d’inspiration inépuisable. On ne compte plus les thèmes
faisant référence à des amours tarifées, et comment oublier
que l’une des plus grandes voix du Jazz a vécu plusieurs
années l’existence d’une prostituée à Storyville ? Billie
Holiday y a puisé la beauté amère et désespérée de son
chant. Écorchée vive, se battant pour sa dignité, la Lady Day
a transcendé sa vie de malheur. Sa voix porte et incarne à
jamais cette émotion, cette souffrance, mais aussi, toujours
et malgré tout, l’espoir d’une autre vie...

Jean Christophe Servant Rimbaud


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